Békešská
Čaba/Bratislava 21. novembra (TASR) – Bol priekopníkom slovenského a
maďarského letectva v bývalom Rakúsko-Uhorsku. Zároveň bol
konštruktérom, ktorý zalietal viac ako desať lietadiel, z toho polovicu
vlastnej konštrukcie.
Už 1. augusta 1908 mal absolvovať prvý medzimestský let na území
súčasného Slovenska a to medzi Bratislavou a Trnavou. Vzdialenosť 45
kilometrov mal zdolať za 58 minút vo výške 50 až 70 metrov. Doteraz sa
však historici sporia, či sa vôbec tento let uskutočnil. O jeho prvom
prelete medzi Bratislavou a Trnavou sa zmieňuje napríklad Encyklopédia
Slovenska vydaná v roku 1979.
Napriek rozporuplným informáciám sa Andrej Kvas považuje za priekopníka
slovenského letectva, ktorý začal lietať na vlastných strojoch o
približne päť rokov skôr ako generál Milan Rastislav Štefánik.
Dnes (21. novembra) uplynie 140 rokov od narodenia konštruktéra a letca slovenského pôvodu Andreja Kvasa (András Kvasz).
Rodina Kvasovcov sa prisťahovala na Dolnú zem vo vtedajšom Uhorsku z
malohontského Vrbovca v prvej vlne prichádzajúcich Slovákov. Otec Michal
pôsobil ako hospodár v Békešskej Čabe - v komunite dolnozemských
Slovákov. Tu sa 21. novembra 1883 narodil Andrej Kvas. Otec chcel, aby
prebral rodinné hospodárstvo, ale malý Andrej už od detstva sníval sen,
že sa stane lietajúcim mníchom Cypriánom. Neskôr sa mu stal vzorom
legendárny francúzsky pilot Louis Blériot.
Po skončení ľudovej školy sa prihlásil do učenia na Priemyselnej škole v
Pešti, ktorú skončil ako mechanik. Po nej si s bratom otvorili dielňu
zameranú na rôzne opravy a zámočnícke práce. Už v tom čase prejavoval
veľký záujem o aviatiku. Na škole spoznal Aladára Zsélyiho, rodáka z
obce Čeláry. Zatiaľ čo Kvas bol zručný mechanik bez prostriedkov na
financovanie stavby lietadla, Zsélyi pochádzal z bohatej rodiny a v tom
čase už mal rozpracovaný projekt lietadla vlastnej konštrukcie.
Na jar 1910 uzrelo svetlo sveta ich prvé lietadlo Zsélyi I. Nasledovalo
prestavané lietadlo označené Zsélyi II, s ktorým však Aladár havaroval a
ťažko sa zranil. Havarované lietadlo Kvas od neho odkúpil. Vytvoril
úplne novú konštrukciu, ktorú nazval Kvasz I. Lietadlo bolo vybavené
novým motorom Anzani, ktorý mu doviezol brat z Paríža. Lietadlo bolo
úspešné a stalo sa prvým z celkovo piatich, ktoré skonštruoval. Ako
pilot začal vystupovať na vtedy populárnych exhibíciách. Lietal vždy
naboso, pretože chcel svoje lietadlá maximálne odťažiť. V septembri 1911
mu tisíce ľudí tlieskali v jeho rodnej Békešskej Čabe. Vďaka Kvaszovi
sa prvé letecké exhibície zorganizovali aj na území súčasného Slovenska.
Vystupoval v Košiciach, Levoči, Spišskej Novej Vsi, Hlohovci, Leviciach,
Nitre, Trnave, Trenčíne, Topoľčanoch, Kežmarku či Prešove. V dňoch 25. a
26. júla 1914 sa zúčastnil na dovtedy najväčšom leteckom dni na
Slovensku, Aviatickom mítingu v Piešťanoch. Niektoré historické pramene
uvádzajú, že za jeho výkony mu vraj písomne blahoželali aj priekopníci
letectva – Američania bratia Wrightovci, ako aj jeho vzor Blériot.
Po vypuknutí 1. svetovej vojny narukoval k rakúsko-uhorskej armáde a
patril medzi jej prvých pilotov. Niektoré z jeho postavených lietadiel
boli používané na letecký prieskum. Kvas lietal ako prieskumný pilot v
rámci Fliegerkompanie 3 na ruskom fronte až do decembra 1914, kedy bol
kvôli poruche jeho stroja Aviatik B. I nútený pristáť za ruskými
líniami. Spolu s Oswaldom won Nachodskym padol do zajatia. Po skončení
vojny sa v roku 1919 stal veliteľom letiska Maďarskej republiky v
Aszóde.
Po 2. svetovej vojne mu bola Medzinárodnou leteckou federáciou udelená
cena za priekopníctvo v letectve. Ako čestný hosť sa zúčastnil
Majstrovstiev Slovenska v leteckej akrobacii v Trenčíne v roku 1964.
Zomrel v Budapešti 27. januára 1974 vo veku 90 rokov.
Kvas počas života vydal knižku Základné princípy techniky lietadiel.
Maďari si jeho pamiatku uctili pomenovaním ulice v Budapešti. V roku
1996 vydala Slovenská pošta známku znázorňujúcu lietadlo typu Kvasz VI.
Mestská časť Košice-Západ mu zas v roku 2013 odhalila pamätnú tabuľu.
Stalo sa tak pri príležitosti 100. výročia ukážky letu nad bývalým
vojenským cvičiskom.
0